Feedback als onderdeel van een professionele cultuur

19 May 2021 - Interview

In de gesprekken die we voeren met scholen gaat het vaak over de professionele cultuur. Steeds blijkt het belang van professionele feedback, zowel het geven als het ontvangen ervan. Reden genoeg om eens met een specialist om tafel te gaan. Carolien Daniels is coach en (vaardigheids-)trainer. Zij heeft trainingen ontwikkeld die specifiek gaan over feedback. Deze trainingen geeft ze in allerlei sectoren, waaronder het onderwijs. 

Waarom heb jij trainingen speciaal voor feedback ontwikkeld?

Als je met elkaar goed bent in het geven en ontvangen van feedback, brengt dit een opbouwend werkklimaat met zich mee.  Mensen blijven leren en daardoor blijf je als team in ontwikkeling. Voor elk team dat professionaliseren hoog in het vaandel heeft is goede feedback een must.

Feedback is een vaardigheid is die je kunt leren, maar dat lukt alleen in een open cultuur waarin er ruimte is om elkaar aan te spreken en te luisteren naar elkaar. In de training besteden we aandacht aan beide cruciale elementen van een professionele omgeving.

Door feedback dicht bij jezelf te houden, wordt het een uitnodiging tot een betere relatie.
Wat maakt feedback zo’n ingewikkelde vaardigheid?

Veel gesprekken hebben een valse start omdat er sprake is van een misverstand. Het is niet altijd duidelijk waar de feedback precies over gaat. Het afstemmen van feedback is lastig, maar goed te leren. Vooral als je dit samen doet. 

Verder gaat feedback soms ongewild gepaard met een negatieve toon. Zeker bij feedback die te lang niet is uitgesproken hebben opgebouwde irritaties impact op de manier waarop feedback gebracht wordt. Irritaties maken het moeilijk je emoties in toom te houden en opbouwende feedback te geven.

Voor de ontvanger wordt de feedback bovendien dan vaak onduidelijk. Hij of zij moet van  goede huize komen om, na ongenuanceerde feedback, kalm te blijven en de regie van het gesprek over te nemen om er alsnog een opbouwend gesprek van te maken. 

Wat probeer jij met je trainingen te bereiken? Wat zie je gebeuren?

Allereerst help ik mensen met inzicht in hun leerdoel. Wat is je eerste emotionele reactie op feedback, en wat doet die reactie met de feedback zelf? Soms staat de emotionele reactie het ontvangen en benutten van feedback in de weg.  

Uiteindelijk leveren de trainingen hele mooie open gesprekken op, waardoor de afstemming en samenwerking in een team verbetert. De teams ervaren dit al tijdens de trainingen, zodat ze vol moed en vertrouwen met elkaar in de praktijk aan de slag gaan.  

Is er een gouden tip die je mensen kunt meegeven om per direct betere feedback te geven?

De beste tip die ik hier kan geven is om altijd te spreken vanuit “ik”. Als je feedback wil geven, gebruik dan zinnen als “Ik zag …”, “Het effect daarvan op mij is …” en “Ik zou het fijn vinden als …”. 

Door de feedback het heel erg dicht bij jezelf te houden, kan feedback een uitnodiging tot een betere onderlinge relatie worden.

En heb je ook een tip voor de ontvanger van feedback?

Ja, de allerbelangrijkste tip is dat je als ontvanger net zoveel aan zet bent als degene die jou feedback geeft. Als ontvanger kun je net zo goed verantwoordelijkheid nemen voor het opbouwende gesprek. Als de feedback bijvoorbeeld onduidelijk is, vraag dan om voorbeelden. ”Wat deed ik dan precies?”, Wat was het effect daarvan dan?’, ‘Wat kan ik een volgende keer beter doen volgens jou?’

Tot slot, als je merkt dat feedback binnen je team niet goed gaat, wat kun je dan als leerkracht of schoolleider zèlf gaan doen om hier verbetering in aan te brengen?

Voor teams die zelf de eerste stappen willen zetten heb ik een 6-stappenplan opgesteld. Geïnteresseerden kunnen een E-mail sturen naar carolien.daniels@cdtrainingencoaching.nl en dan stuur ik het stappenplan zo snel mogelijk op. Als je de stappen in dat plan nauwgezet volgt en je gesprekken goed voorbereidt, dan is de professionaliseringsslag al begonnen.

Een meer algemene tip is dat je ook in andere gesprekken altijd degene bent die het goede voorbeeld geeft. Ga altijd “open” met de ander in gesprek.  Dat betekent voor mij dat je vrijmoedig spreekt en misschien nog wel belangrijker, openhartig luistert. Ik leun daarvoor sterk op Deep Democracy, waarvan ik de inzichten ook in mijn trainingen gebruik.

Dank voor dit gesprek!

Carolien Daniels is te bereiken op carolien.daniels@cdtrainingencoaching.nl of 06 – 33 86 95 06.

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Erken de ongelijkheid: de kracht van diversiteit in onderwijsteams

In 2021 verscheen het boek Erken de ongelijkheid. De kracht van diversiteit in onderwijsteams . Het boek is een initiatief van Hannah Bijlsma en Mirjam Keyser, die toen allebei in het bestuur van BAB …

Bekijk dit artikel

Nieuws

Klassewerkplek De Vlashof in het Algemeen Dagblad

Klassewerkplek De Vlashof heeft een bijzonder verhaal. Van een school met een slecht imago ontwikkelde deze school zich richting één van de beste scholen in Tilburg. Het Algemeen Dagblad ging langs …

Bekijk dit artikel

Nieuws

Artikelenreeks in Onderwijs van Morgen

Onderwijs van Morgen is één van de grootste online onderwijsplatforms in Nederland. In een reeks van vier artikelen komen vier verschillende schoolleiders van Klassewerkplekken aan het woord over hun …

Bekijk dit artikel